انتخاب چهاردهم

علی‌رغم اینکه جشنواره تجسمی فجر وارد دهمین دوره از برپایی خود می‌شود اما به نظر می‌رسد که حاصل دوره‌های پیشین در فضای هنری جامعه چندان محسوس و ملموس نیست و به همین دلیل نیازمند بازنگری در تعریف‌ها و واردکردن جریان‌های هنری منشعب‌شده از جشنواره به فضای هنری هستیم.

جشنواره تجسمی فجر نباید رنگ‌پریده باشد

قدس آنلاین- اسرافیل شیرچی، هنرمند خوشنویس، با اشاره به روند فعالیت های فرهنگی در کشور، اظهار کرد: به طور کلی من با کار و رویدادهای فرهنگی موافقم و می‌دانم اگر اتفاقات فرهنگی مدیریت شوند و به بیانی دیگر یک آرمان و هدف مشخصی پشت آن‌ها باشد قطعاً به نتایج مطلوبی خواهیم رسید. حال این آرمان‌ها می‌توانند ملی باشند و هنرمند برای مبانی ملت و فرهنگ خود کار کند یا به‌صورت دِین و وظیفه‌ای باشد که هنرمند به ریشه‌های مذهبی و میهنی خود دارد.

وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم که اگر هر بخش و مجموعه‌ای در عالم هنر در چارچوب قواعد مشخص و با یک ساختار از پیش تعیین‌شده حرکت کند حتماً می‌تواند گام‌های مثبتی برای هنر این مرز و بوم بردارد و این اتفاق حاصل نخواهد شد مگر با تلاش همه هنرمندان دلسوز و مدیریت مدبرانه. بنابراین اگر هر جشنواره و رویداد هنری‌ای که برگزار می‌شود، بتواند قدمی برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم بردارد، بسیار خوب است.

شیرچی تأکید کرد: با شناختی که من از آقای آقایی (دبیر جشنواره هنرهای تجسمی) دارم، می‌دانم که ایشان از مدیران مجرب و خوب حوزه تجسمی است اما شاید وی وارث یک ویرانی باشد و شاید در این فضا چراغ‌هایی هم خاموش است که روشن‌کردن آن‌ها تنها از عهده آقای آقایی برنیاید.

شاهد یک کار فرمایشی بوده‌ایم

این هنرمند خوشنویس در ادامه عنوان کرد: خود من در این سال‌هایی که از عمر جشنواره تجسمی فجر گذشته، متأسفانه بار معنوی و هنری چندانی ندیدم. درست است که از برخی هنرمندان تجلیل شد و جوایزی هم اعطا گشت اما چیزی به عنوان تأثیر و ماندگاری در فضای جامعه ندیدم. با اینکه انسان خوش‌بینی هستم اما فکر می‌کنم که متأسفانه هنر در این فضا اهمیتی ندارد. لذا باید با یک مدیریت مدبرانه و هوشمندی بیشتر و البته با امکانات مالی بیشتری کارها را پیش ببریم.

وی درباره خروجی جشنواره هنرهای تجسمی در فضای هنری تصریح کرد: جشنواره فجر در بخش سینمایی طی سال‌های اخیر حال خوبی داشته و همراهی و حمایت‌های بسیاری از جانب هنرمندان داشته است. اما در دیگر حوزه‌ها مانند بخش تجسمی بیشتر شاهد یک کار فرمایشی بودیم و به عبارتی دیگر، کار جدی‌ای صورت نگرفته است.

شیرچی اضافه کرد: بر همین اساس، به نظرم ما نباید منتظر خروجی زودرس باشیم و باید طی یک روند و برنامه‌ریزی طولانی‌مدت نتایج مطلوب را برداشت کنیم. اما فراموش نکنیم که اگر مدیریت درست و جدیت در کار نباشد اصلاً نباید انتظار خروجی قابل تأملی را داشته باشیم. نکته دیگر اینکه برای داشتن استادان و هنرمندان نامی باید علاقه‌مندان و عاشقان بزرگی هم داشت. اگر هنرمندان به سمت و سوی درستی سوق داده شوند، نتیجه کار هم درست خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم، باید جشنواره‌هایی همچون تجسمی فجر ارتقا داده شوند و جایگاه خود را پیدا کنند. این جشنواره نباید رنگ‌پریده باشد بلکه باید با درایت مدیران فرهنگی و همت هنرمندان، متعالی گردد و جایگاهش مشخص شود تا هنرمندان هم با حال بهتری به آن برسند. در حال حاضر این جشنواره جایگاه رفیعی ندارد و اگر جایگاه خودش را پیدا کند قطعاً مبانی هنر را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.